Färre lagar, tack!
27 januari 2008
Om varför staten straffar människor för brott, och hur många lagar är överflödiga
När jag föreställer mig ett drömsamhälle så ser jag framför mig ett ställe som styrs av dess befolkning, och där det saknas behov av straff. Varför ska de behöva straffas för att de gör handlingar som resten av gruppen inte tycker om?
Ett argument för fängelsetid är att det inte är ett straff, utan en åtgärd för att skydda både lagbrytare och omgivande personer. Tanken är att de ska ”lära sig rätt”, och få sin etik och moral ”fixad”. Det kan kombineras med psykologhjälp förslagsvis. Men vad jag kan se så verkar det ju inte fungera. Det känns mer som att psykhjälpen är en ursäkt för att få bura in människor.
Vissa vill ju också fängsla människor för att de ska hämnas den döde, som de älskat så mycket. Jag kan nog förstå att det kan kännas så – men vad ni än gör med mördaren så förändrar det inte det som hänt, personen som mördats kan aldrig få sitt liv tillbaka. Så, varför straffa dem? Enbart på grund av ilskan i ditt bröst? Är dessa irrationella känslor något du vill bygga upp ett samhälle kring? Jag bara undrar …
Och så det lite vettigare argumentet, enligt mig, att man burar in dem så att de inte ska kunna utsätta andra för fara mer. Men många studier visar på att fängelsen gör många mer kriminella än de var när de klev in. Så argumentet att man ska straffas för att akta medborgare sig håller inte riktigt.
I vissa fall krävs det dock att man får bura in folk som helt enkelt är ganska tokiga och har en drivkraft till mord. Faror för samhället helt enkelt – men med fara menar jag inte någon som snott väldiga summor pengar, eller distribuerat film över Internet. De allra flesta mördare är inte ens en större fara för samhället. Jag är övertygad om att de flesta som dödat en annan människa kände att han/hon hade en väldigt bra anledning till det, eller att det skedde i bara farten i en mycket extrem situation. Vad skulle fängelsestraff lära dessa personer, och vilka skyddar dom genom att bura in dem?
Man måste våga tänka igenom saker och ting, inte bara gå omkring och tro att det måste vara på något sätt. Vi har åt helvete för mycket regler och lagar i vårat samhälle, och allra värst är de lagar som inte innebär något straff/rättelse för den som utför det. Ett typiskt exempel är ju att det var olagligt att gå mot röd gubbe i trafiken för inte särskilt länge sedan. Men ingen blev någonsin straffad för ”brottet”, så man beslutade att inte låta det vara olagligt längre. Bra val!
Det finns dock andra lagar vi har som fortfarande inte ger något straff. Fildelning exempelvis… ytterst få döms av det, men nästan alla fildelar illigalt i dagsläget. Är det inte dags att fatta samma beslut som för röda-gubben? Det är rentav löjligt att upprätthålla lagar där det inte finns någon konsekvens för om man gör dem. Det ger ju bara budskapet att andra lagar inte heller är nödvändiga att respektera. Det ju bara farbror Stat som bestämmer vår etik och moral, och det låter rejält skrämmande om du frågar mig …
Nedan är ett typexempel på tröga människor som vill ha ännu fler lagar. Den här gången om abort. De tycker absolut att det borde göras illegalt. Men ingen, när de frågas om vad som ska hända med kvinnor som gör illegal abort, har något svar. De har helt enkelt inte tänkt så långt. De flesta vill inte ens att de ska straffas, de vill bara göra det illegalt. Vad tänker dessa människor med?!
”Desto mer korrupt staten är, desto fler lagar.” – Tacitus
Entry Filed under: Politik, Tankeställare. Etiketter: abort, etik, fängelse, lagar, moral, samhället, straff.
4 Comments Add your own
Leave a Comment
Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed
1.
Blod | 27 januari 2008 at 23:22
Jag instämmer i princip helt och hållet i ditt resonomang här.
2.
Emelie | 20 april 2008 at 16:52
Nåja, jag kan förstå hur du tänker, och håller med till viss del. Men å andra sidan, det finns en del idioter som tycker att det är helt rätt att gå mot röd gubbe och klagar sedan efteråt att de blivit påkörda. Att ta bort lagen processerar därför beläggen för att det faktiskt var fel av denne att gå mot rött ljus, därför kan jag förstå vissa av dessa ”onödiga” lagar, dessutom, vi i samhället tar förmodligen ingen större skada av dessa, då knappast någon av oss har läst hela lag o rätt boken. Men men, det var inte det jag ville komma fram till utan, detta med straff mot mördare osv. Förslag vad man ska göra av dessa männsikor som ex mördat personer? Ja inte fan vill ja ha ut dom i lägenheten bredvid mig iallafall. Jag fick uppfattningen av din text att… man inte skulle göra någonting?
3.
Jesper | 23 april 2008 at 14:41
tjena
Skulle bara säga att din blogg verkar vara intressant. Du kan gärna gå in och svara på dagens fråga.
http://notaraver.blogg.se/1208953846_dagens_frga.html
ha det fint
4.
Ann | 18 oktober 2008 at 11:05
Jag är trött nu, så den här kommentaren kanske blir lite flummig, men.. jag tror tyvärr inte att ett samhälle utan lagar fungerar. Jag tycker precis som du att det finns väldigt många onödiga lagar idag, fast å andra sidan finns det lagar som verkligen behövs också.. vad tycker du att någon som tex mördat din syster ska få för straff ifall den inte får fängelse? Böter?! Klart man blir orolig för att någon annan ska råka ill ut, jag tror inte ENBART att det beror på ”ilskan i ens bröst”.. Anledningen till att många fångar blir ännu mer kriminella sedan de sluppit ut ur fängelset tror jag beror på två saker 1. det är frustrerande att sitta inne, det hinner lagras väldigt många känslor under den tiden som antagligen gör en ännu argare och trotsigare mot lagarna. 2. man får kontakt med andra fångar som har liknande värderingar som en själv, så man stärks ytterligare i sitt agerande//sina åsikter när man vet att det finns fler som anser likadant.. då kan det ju inte vara helt fel, eller hur?? mvh //ZzZzZz