Ännu en vegojävel

24 januari 2008

Frågor och svar från en trött vegetarian

KossaJa, det stämmer, jag är en sån där vegetarian … Det går nästan inte en dag utan att folk frågar mig något kring vegetarianism, och det är inte det att jag inte tycker det är intressant – bara det är ingen som frågar dig om vad du äter varje dag, eller gör dom? Lite tråkigt att prata om jämt i alla fall, för det är inget jag brinner för, det är bara mat. Så jag tänkte skriva lite frågor som jag ofta får från människor, och svar där till. Tydligen så är det många som undrar!

Varför är du vegetarian?

Mest för att jag är så jäkla van… jag tänker sällan över vad jag äter, det sker av bara farten. Men från början var det av hälsoskäl. Jag har alltid gillat att experimentera med kosten. Jag minns inte riktigt hur det var, för sex år sedan ungefär, men tydligen så gillade min nyfunna vegokost så pass att jag struntade i köttet efter det.

Så hälsan är ett skäl. Ett annat skäl är etiskt. Jag tycker inte att kött ger mig tillräckligt mycket för att det ska vara värt att döda för att få tag i det. Vi klarar oss lika bra ändå. Det har också en mycket dålig inverkan på miljön.

Jag är inte jättestarkt emot att döda, egentligen. Om du jagar i skogen så får det väl vara okej, tycker jag. Det folk inte förstår är att vi är så många människor på jorden nu att vi måste behandla djur som objekt och tortera dem för att fortsätta producera lika mycket kött per man som vi gjorde för hundra år sedan. Det jag är emot är industrialiseringen av dödandet, inte att man dödar djur som levt ett fritt liv.

Vad får du äta?

Får och får… Jag hade en period då jag började bry mig om djurrätt, och blev vegan/helvegetarian. Det gick jag ifrån sakteligen, men jag äter mycket sällan ägg, och dricker aldrig mjölk. Sojamjölken och jag är fortfarande polare efter min veganperiod, men jag är inte rysligt restriktiv längre. Färsk pasta har ägg i sig, det äter jag. Har en skvätt mjölk i såsen ibland, och så vidare.

Så man kan väl säga att jag äter saker som kommer från djur, men inte djuren själva. Det är inte mycket bättre dock. Så länge man äter saker från djuren så stödjer man deras fångenskap och tortyr. Men men, det är inga stora mängder det handlar om.

Förstår inte folk som kallar sig vegetarianer och äter fisk och kycklig. Sist jag kollade så växte dem inte på träd!

Får du i dig tillräckligt med protein då?

Jag har inte den blekaste. Jag mår bra, känner mig stark och blir mer sällan sjuk än de flesta andra. Men det fanns en period då jag var petig med sådant, på den tiden då massmedia fortfarande kunde skrämma upp mig. Får du i dig allt du behöver? Varför frågar ingen allätare, om de får i sig allt de behöver? Jag känner många som lever på minst sagt dålig mat, men det är aldrig någon som ifrågasätter dem. Varför? Fundera på det ni …

Jag kollade upp alla värden en gång, och jag åt mer en tillräckligt i varje fall, och då försökte jag inte ens.

Är det inte svårt att vara vegetarian?

Inte för mig i varje fall. Man går inte år ut och år in och saknar något man inte vanligtvis äter. Jag har väl aldrig varit en köttmänniska egentligen, så för min del har det varit enkelt. Vegetarisk mat är helt enkelt godare för mig. Något som jag faktiskt minns var gott var kallrökt lax. Jag tror att bra fisk också är bra för kroppen (till skillnad från andra djur), men jag tycker inte det är värt att döda för.

Så länge ingen frågar mig om min vegetarianism så skulle jag aldrig fundera över den. Jag kommer på ibland ihåg att jag faktiskt är vegetarian, och blir lite nöjd. :P

Jag känner ett par stycken som säger sig bli svaga och sjuka om de bara äter vegetariskt. Det kanske är sant, jag vet inte. Folk har olika kroppar. För min del märker jag att jag blir hungrig, och då äter jag, och jag funderar aldrig på vad jag kan äta, då det sitter i ryggmärgen. Men för vissa är det kanske svårare. De måste kanske verkligen se till att de får i sig protein, B12, D-vitamin osv. Jag tycker också det verkar lite jobbigt att blötlägga bönor varje kväll :P

Vad äter ni för konstig mat?

Jag har kikat i lite vegokokböcker och sett hur de komplicerar till allting. Jag får själv spel på dessa böcker. Allt som ska vara vegetariskt skall tydligen bestå av konstiga grönsaker med konstiga kryddor. Såna där man inte hittar i vanliga affärer vet ni, och som kostar skjortan.

Alltså, jag lagar helt vanlig jävla mat. Bara det att jag ersätter djur med quorn, soja, tofu eller någon matig grönsak. 80 % av våra maträtter är lika dana, alltså. Ris/potatis/pasta/bulgur/osv med någon sås. Den där köttbiten vid sidan om ser ni ju bara som huvudrätten för att ni blivit intalade detta. Enligt läkarna skall kött vara tilltugg, inte huvudmålet.

Ibland gör jag någon gratäng, en soppa eller en gryta. Det är busenkelt, jag förstår inte vad ni undrar över. Att folk som kan laga vanlig mat menar att de inte vet hur man lagar vegetariskt övergår mitt förstånd. Som om det vore någon exotisk, konstig mat.

Man måste faktiskt döda för djurens egna skull

Jo, dom säger det. Främst jägare som säger att de gör det för att de inte ska bli för många av dem, varpå de blir en fara för både sig själva och mänskligheterna. Pyttsan, säger jag. Naturen har sina metoder att lösa överbefolkning. Finns det ingen mat dör de ut. Det vi är rädda för är att de ska börja gå oss på nerverna. De inkräktar på vårat liv. Vi skjuter av vargar för att de tar våra får. Tänk om man inte kan äga får då? Tänk om man inte ens kan äga land? Det är en högst mänsklig illusion som vargar naturligtvis inte bryr sig om.

Så har vi kossorna då, som ju måste mjölkas. Också en vanlig ståndpunkt när man berättar om att kossorna i slutändan får lida på grund av att de är mjölkkor. Jag tycker naturligtvis inte att man ska låta bli att mjölka de kor som redan är mjölkkor. Lika lite som jag inte tycker att vi ska släppa ut alla djur på gator och torg. Vi ska naturligtvis sluta föda upp dem! Om det inte finns kor naturligt här så betyder det att det inte är deras rätta natur, och då bör de inte heller vara här. Naturen löser saken!

Och så de allra tråkigaste, och dummaste kommentarerna som jag inte orkar besvara i vanliga fall…

Tänk dig en stor, grillad biff…

Ja så är det. Alla vegetarianer är svaga, sjuka och lääängtar efter blodiga biffar. Skärp dig! Att du tycker att smaken av död är så bra att du med glädje stödjer köttindustrin får stå för dig. Kom inte och försök få med mig, och särskilt inte med en så fatalt dålig teknik. Det är inte bara för djurens skull vi inte äter era biffar, utan för vår egen.

Vadå, ni snor ju djurens mat!

Moget! Eller, de kanske tror på det här själva? Hmm. Visste ni att djuren vi äter inte växer av sig själva? Man måste mata dom också… för ett kilo producerat kött krävs 10-100 kg vegetabilier. Vegetabilier som vi alla hade kunnat äta. Det skulle påfresta miljön mycket mindre, och för att inte nämna hur många färre själar vi måste tortera. Vad ni än säger så är kött en hemskt oekonomisk näring för människor! Det krävs mängder med råvaror för att producera din kotlett, och den är inte ens bra för dig.

Peace!

Entry Filed under: Tankeställare. Etiketter: , , , .

17 Comments Add your own

  • 1. Lisa Magnusson  |  24 januari 2008 at 23:47

    Jag tror att skälet till att folk frågar om blodiga stekar är att de flesta vegetarianer har ätit och uppskattat kött tidigare. Som du säger ser ju vi karnivorer det som det bästa med måltiden.

    Jag tror att det som många inte fattat är att det handlar om en avvägning. Tycker man mer om kött än man bryr sig om djuren så kommer man fortsätta käka kött. Bryr man sig mer om djuren så kommer man inte längta efter en blodig stek mer än vad en vanlig svenne sörjer att inte ”kunna” äta en ångande nykokt katthjärna.

    ”Ni snor ju djurens mat”, har jag aldrig hört förut, men det var roligt! Skulle dock hellre se dig bemöta argumentet: ”Men om det inte är meningen att man skall äta djur, varför är de då gjorda av kött?”. Hahaha.

    PS. Inte för att vara petig men ”riktig” pasta innehåller inte ägg.

    Svara
  • 2. evolutionizer  |  25 januari 2008 at 7:48

    Lisa: Japp! Jag jobbar mig inte mot köttätare heller längre, just för att jag respekterar deras drifter. Antingen är kött sjukt mycket godare för dem, eller så vet de inte tillräckligt om hur djuren behandlas (oftast det senare, men orka upplysa världen).

    Jag tänkte ta med ”Varför vore de då gjorda av kött” :D Det är också något jag hör extremt ofta.. men tänkte att de nog inte var seriösa. Skulle världen bestå av enbart grenar och grus så ska du se att livet hade hittat ett sätt att livnära sig på detta också.

    Kram!

    Svara
  • 3. Deercat  |  25 januari 2008 at 10:08

    Men är det sant att man hela tiden ifrågasätts bara för att man är vegetarian?????
    *jisses*
    Vem i alla världen har med sånt att göra…? Har inte människor nog med sina egna liv???
    Jaja…Jag kommer inte på en enda anledning till att du måste försvara dig???? Sickna dumma frågor du får mellan varven….Tack och lov ser jag en och annat nyfiken och intressant fråga också, annars skulle jag tappat tron på tolerans och respekten för vars och ens liv…….
    Stå på dig, annars gör andra det! ;)

    Svara
  • 4. evolutionizer  |  25 januari 2008 at 11:05

    Deercat: Hehe Jo det är väldigt sant… fast de flesta försöker inte vara elaka iofs. Och vissa är ju genuint intresserade. Kan vara kul att inspirera andra till att bli vegetarianer.

    Men jo, tröttsamt, tröttsamt. Ska stå på mig, tack :)

    Svara
  • 5. Lisa Magnusson  |  25 januari 2008 at 15:09

    Evolutionizer, nej det är inte ett seriöst argument! Det är ju ett citat av Homer Simpson =)

    Svara
  • 6. Blod  |  27 januari 2008 at 15:01

    ”Så har vi kossorna då, som ju måste mjölkas. Också en vanlig ståndpunkt när man berättar om att kossorna i slutändan får lida på grund av att de är mjölkkor. Jag tycker naturligtvis inte att man ska låta bli att mjölka de kor som redan är mjölkkor.”

    Det där är ganska så intressant, för att en ko skall mjölka så krävs det att den har kalvat.

    Det naturliga är att kalven ammar kon, det skulle betyda att kon så att säga blir mjölkad av kalven och alltså inte behöver lida alls.

    Nu är det så att människan skiljer kalv och ko åt för att få tillgång till all mjölk själv. Kalven ger man andra sorters näring.

    Om man vet lite om evolutionen känner man även till att om korna släpptes fria så skulle de ganska så fort återgå till sin ursprungsform de hade i det vilda.

    Så därför har jag alltid skrattat lite åt det där argumentet om att mjölkkor skulle lida om de släpptes fria. För så är faktiskt inte fallet.

    Nu är jag inte vegetarian men det råder inga tvivel om att vi äter alldeles för mycket kött i dagsläget.

    Vi skulle faktiskt klara oss på under 100 gram kött om dagen och ändå kunna tillgodogöra oss de näringsämnen vi behöver.

    Det går även att klara sig på en vegetarisk kost men då måste man vara lite extra medveten om vad och hur man skall äta.

    Det går liksom inte bara att äta gurka och tomater och tro att kroppen får det den behöver då.

    Svara
  • 7. evolutionizer  |  27 januari 2008 at 15:51

    Blod: Vad jag vet får korna ont när de inte mjölkas, när de är i en fas där de har mjölk vill säga. De fortsätter ju ha mjölk eftersom vi mjölkar dom.

    Sen vet man ju inte om de går tillbaka till sin naturliga ursprungsform om de släpps fria. Ett ekosystem är alldeles för komplext för att göra såna gissningar. Anser jag.

    Sen känner man ju att man blir hungrig och matt om man bara äter grönsaker. Man brukar känna när kroppen vill ha fett och när den vill ha protein.

    Svara
  • 8. Blod  |  27 januari 2008 at 19:33

    Om evolutionen fungerar är det inte en gissning. Då är det frågan om ett faktum. Arvsanlagen är som de är och det förändrar man inte på. Hur framavlade olika koraser än är så skulle de återgå till sin ursprungsform på ett mycket litet antal generationer. Darwin beskriver detta ganska så ingående för duvor. Principen blir den samma för kor.

    Svara
  • 9. evolutionizer  |  27 januari 2008 at 20:28

    Blod: Evolutionen innebär inte att alla klarar sig och anpassar sig. Den handlar ju också om att de som inte är anpassningsbara nog dör ut och ger plats åt andra.

    Svara
  • 10. Blod  |  27 januari 2008 at 20:48

    Jo, där har du rätt och det är därför kor skulle återgå till den form de haft i det vilda. Dvs sin ursprungsform som är den anpassade formen.

    Svara
  • 11. Kali*  |  9 april 2008 at 14:47

    Är också vegetarian, och förundras främst över att en del har så svårt att acceptera valet att bli det då det faktiskt är min sak. Min morbror har precis den åsikten om att jag innerst inne längtar efter kött, och tycker det är trams med att vara vegetarian…

    Sedan är det förvånansvärt många som inte kan skillnaden på vegan och vegetarian…

    Svara
  • 12. Danne  |  9 april 2008 at 20:14

    Kött é gött
    ( Den här kommentaren har du aldrig hört va! )

    Svara
  • 13. Emelie  |  22 april 2008 at 14:58

    Ja, du har rätt, sorry, jag kan ta bort det. Men det var bara så attans bra att jag ville föra det vidare! Kan jag ha kvar det om jag lägger in länk till din sida?

    Svara
  • 14. Kamilla  |  9 juli 2008 at 16:25

    Jag beundrar verkligen din vilja att vara vegetarian.
    Min teori är att världen bara kan bli bra för ALLA om ALLA är vegetarianer.
    Jag tycker att det är fullt med knäppisar ute i världen som inte bryr sig längre om någonting, ingenting kan och ingen vilja har för att varken hjälpa andra eller bli vegetarianer.

    Tänk, så många sjukdomar vi skulle slippa och olika smittor osv om vi va vegetarianer.
    Tänk så bra våra vänner / kusiner djuren skulle ha det, och sist men inte minst INGEN SVÄLT.

    Du vet, en grönsak 1. har ingen själ 2. den är redo att ätas efter bara ett par månader, medan ett djur… 1. Har själ 2. Den känner av smärta som vi gör ( Så hur dum kan man vara för att skita i all empati och fortsätta äta djur? ) och 3. En gris måste man vänta på flera år innan den slaktas ( slöseri med tid )

    Jag säger bara – STÅ PÅ DIG OCH SKIT I ALLA OKUNNIGA MÖRDARE SOM HAR EN UTVEVKLINGSSTÖRNING OCH SOM EJ KÄNNER EMPATI.

    Dem slaktar jag gärna själv va fan!

    Svara
  • 15. Tony  |  9 juli 2008 at 17:08

    Kamilla: Tack för stödet :) Du har nog rätt i det du säger, att världen skulle bli en mycket finare plats att leva på. Men jag tror å andra sidan inte att ett simpelt kostbyte skulle rädda världen.

    Jag tror snarare vegetarianismen är något man bör välja självmant och att det sker per automatik när man börjar tänka längre än näsan räcker. När man börjar tänka på sådant man inte bara ser framför ögonen, utan börjar ifrågasätta sitt eget leverne.

    Men grattis Kamilla :)

    Svara
  • 16. Elisabeth I  |  15 maj 2009 at 13:44

    allt bra? cool sak jag sprang pa http://www.youtube.com/watch?v=SdDG93d40QM
    vart att prova nagan annan som provat ?

    Barbro

    Svara
  • 17. Agneta S  |  11 september 2009 at 16:45

    tjingeling! kompisar

    ville kolla med er
    nylanserad produkt namligen

    http://youtube.com/watch?v=GfjCYH0J6Sw

    skulle ni vaga prova?

    Halsningar

    Barbro

    Svara

Leave a Comment

Required

Required, hidden

Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <pre> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


You just had a near-life experience

Bloggkalendern

januari 2008
m ti o to f l s
    Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kategorier

Mest lästa inlägg

Etiketter

4D astrologi dimensioner djur energivampyrer existens flatland glädje gud gudar hjärnan hopp identitet individualitet jesus kabbala konspiration kontroll kost krig kristendom kropp kultur känslor livet martyrer massmedia mening metafysik Religion ron paul sinnen solen syfte synsätt tankar tro ufo usa utomjordingar val verklighet verkligheten våld zeitgeist

Nykommenterat

Agneta SÄnnu en vegojävel
oli på Din personlighet är en la…
Elisabeth IÄnnu en vegojävel
Ann på Färre lagar, tack!
mahmoud på Några ord från Pat Condel…
TonyÄnnu en vegojävel

Blogroll

Bloggtoppen.se